Centre for East European Language Based Area Studies
Russia in the news of its neighbours

Cross-border connections and foreign affairs coverage in the Russian-language media of Ukraine, Belarus and Moldova

Joanna Szostek, University of Oxford

Objectives

QTo identify and describe links between the Russian state and the
Russian-language news media in Ukraine, Belarus and Moldova

e.g., newspapers owned by ‘pro-Kremlin’ businessmen have subsidiaries and
franchises in the CIS; bulletins from Russian state TV are rebroadcast via
satellite, cable and terrestrial networks; video material is exchanged in the
region via a Russian-funded news ‘pool’; news providers in Kiev, Minsk and
Chisinau source stories from Russian state news agencies

QOTo assess the impact of these links on the portrayals of Russia
conveyed to mass audiences in Ukraine, Belarus and Moldova via
Russian-language TV bulletins and newspapers

i.e. what do the leading Russian-language news providers in each country say
about Russia? Do some consistently portray Russia more favourably than
others? If so, is this due to Russian state influence or other factors?

QTo explain cross-country variation in Moscow’s ability to shape
Russian-language print and TV news to its own advantage in the region
of study

Likely explanatory variables include media regulation and the size of the
national economy (its ability to support strong domestic media that can
compete with Russian rivals and produce content independently)

Methodology

A four-step research strategy is employed.

Step 1 is to document Russia’s interaction with Ukraine, Belarus and Moldova
on variables that have been found to affect news content.

Step 2 is to analyse content samples from the leading Russian-language news
providers in each country, thus establishing how favourably
and extensively they report on Russia.

Step 3 is to interview media workers about their
editorial polices towards Russia, the sources
they use and the pressures they face.

Step 4 entails triangulating the evidence
accumulated at each stage of the research to
gauge the extent of Russia’s leverage
over news narratives in each country.
With causal mechanisms thereby
exposed, it should be possible to
explain cross-country variation in
Russia’s leverage over news content.

Project Summary

My doctoral thesis investigates Moscow’s ability to shape Russian-
language print and TV news to its own advantage in Ukraine, Belarus and
Moldova.

It provides a detailed account of Russia's efforts to construct a 'single
information space' in the CIS, and describes the legacy of cross-border
media connections inherited from the USSR.

The thesis looks at how these efforts and cross-border connections
affect portrayals of Russia conveyed to mass audiences in the three
countries by Russian-language news bulletins and newspapers.

It ‘triangulates’ multiple forms of evidence, including quantitative content
analysis and interviews with journalists, to shed light on where, how and
to what extent Russia is able to influence news narratives in the
strategically sensitive region of study.

KAKOE MUHHCTEPC TS
34 4TO TENEPY B OTBETE
— s

Timetable for completion

Start date:

October 2009

Expected completion date:
September 2012

Contact: joanna.szostek@sant.ox.ac.uk

Progress to date and initial findings

Step 1 of the thesis is now complete. This step entailed researching and
documenting the various ways in which Russia interacts with Ukraine, Belarus
and Moldova in the area of Russian-language news media.

Particular attention was paid to interaction involving variables which the
literature identifies as influential in the formation of news content, e.g. media
ownership; sponsorship and funding; major news sources (Shoemaker and
Reese, 1996).

This work has led to the following findings.

ORussian policy-makers have launched and allocated
funding to numerous initiatives targeting journalists
and news audiences in CIS states. These include
special TV channels (Mir, TRO); special news agencies
(ANIA, Soyuz-Info); and regional platforms for

cooperation and networking (Informsovet, the Forum of
European and Asian Media). However, few have the
potential to give Russia leverage over news narratives
conveyed to mass audiences.

N— =
CAYLUAH)

TOBOPHT MOCKBA

OThe news bulletins and newspapers that evolved from the Soviet
central media continue to be popular in Ukraine, Belarus and Moldova.
However, control over their content is often split between Moscow and
Kiev, Minsk or Chisinau. For example, Russian state news bulletins Vremya
and Vesti are still broadcast terrestrially in Belarus, but the Belarusian
authorities can edit them if required. The editions of ‘Russian’ papers like
Komsomolskaya Pravda, Argumenty i Fakty and Izvestiya sold in the countries
under study may not belong to the eponymous Russian publishing houses.
They produce much of their own content locally, although in some cases the
editorial policy is set in Moscow.

“There were people in the leadership of the Ukrainian editorial team in whom

we suddenly noticed a certain disdain for the interests of Russia. We did

everything so that these people first found out about this, put things right,
and if they didn’t put things right, they left.”

Vladimir Mamontov, President of /zvestiya

ORussian involvement in the media of Ukraine, Belarus and Moldova is
not always driven by politics. Sometimes it is initiated by local partners;
sometimes it is driven by the desire to make money.

“There are 50 million Russian-
speakers [in Ukraine], we can’t miss
out on an audience like that.”

“We do not object to newspapers being published
under the Izvestiya brand in the countries of the
CIS... But we don'’t do anything especially for this

Pavel Filenkov, purpose. We don't spend any money.”

Commercial Director, Kommersant Vladimir Mamontov, President of /zvestiya

Consortium:

UCL School of Slavonic and East European
Studies

University of Birmingham Centre for
Russian and East European Studies
University of Oxford Russian and East
European Studies

UNIVERSITYOF

<> BIRMINGHAM

Network of University Partners: Bath, Cambridge, Kent, Manchester, Sheffield, Warwick, SOAS

A\ UNIVERSITY OF

BATH

% UNIVERSITY OF University of
CAMBRIDGE Kont

MANCHESTER.
1824

THE UNIVERSITY OF

WARWICK ~ SOAS

Univesty o

e HEfC

Funders: FunoiNG councit J| FOR ENGLAND

Arts & Humanities
Research Council



http://www.bham.ac.uk/

	Slide Number 1

