
Colour Revolutions: The View From Moscow and Beijing 
 
Jeanne L. Wilson 
Wheaton College, Norton, Massachusetts 
                                                                                                                                                                              
Introduction 
 
 With the disintegration of the Soviet Union, China was left as the most significant 
representative of a dwindling cohort of states still committed (at least formally) to the 
preservation of Marxism-Leninism as a ruling ideology. In the early 1990s, Russia and 
China appeared to have embarked on highly divergent political paths, with consequent 
socio-economic implications. Yet in the 2000s, the gulf that separated the two states has 
narrowed, and even begun to converge on some issues. In 2001, the two states signed a 
Friendship Treaty that elevated their relationship as “strategic partners” and reaffirmed 
their commitment to a multipolar world.1  In the domestic sphere, the Chinese 
Communist Party (CCP) had become more accepting of the role of private actors as 
participants in the public sphere while Russia under the Putin presidency increasingly 
rejected the Yeltsin administration’s embrace of liberal democracy, seeking to reassert 
the dominance of the state as the arbiter of political decisions. This has resulted in a 
certain coincidence of views on the part of the Russian and Chinese leaderships both 
regarding the relationship of the state to society as a domestic concern as well as a shared 
perspective regarding interactions with the Western powers, most notably the United 
States.  

This article compares and assesses the Russian and the Chinese leaderships’ 
reaction to and attitude toward the “Colour Revolutions” that swept across the post-
Soviet space in 2003-2005: specifically the Rose Revolution in Georgia in 2003, the 
Orange Revolution in Ukraine in 2004, and the Tulip Revolution in Kyrgyzstan in 2005. I 
argue that Russian and Chinese political elites were not only deeply troubled by their 
occurrence, but also shared a common assessment of their causes and domestic 
implications. Part one focuses on comparing the Russian and Chinese leaderships’ 
response to the Colour Revolutions, both in terms of their analysis of its motive forces, 
and application of countermeasures to prevent its replication. Part two examines the 
efforts of the Russian and Chinese governments to devise a domestic policy that would 
maintain their commitment to market transition—and an accompanying autonomous 
public sphere—without subjecting the state to the penetration of potentially destabilizing 
influences from abroad. The conclusion summarizes the main points of this investigation. 
Here I am concerned primarily with the perceptions of Russian and Chinese leaders, 
rather than their factual validity. This article, moreover, does not provide a detailed 
accounting of the events of the Colour Revolutions in Georgia, Ukraine and Kyrgyzstan, 
which has been undertaken elsewhere.2  
 
Colour Revolutions: The Role of the West 
 

Both Russian and Chinese reports tended to assess the outbreak of the Colour 
Revolutions in starkly geopolitical terms. 3  While acknowledging the role of domestic 
factors —poverty, corruption, rising levels of income inequality, etc.—analysts typically 

 1



directed preponderant attention to the actions of the Western powers—specifically the 
United States—in instigating events. As an April 2005 article in Renmin Ribao noted: ‘If 
we do not speak of the internal political situation, the ability of Colour Revolutions to 
succeed cannot be separated from the behind the scenes manipulation by the United 
States.’4 In this view, the Bush administration’s lofty rhetoric on democracy promotion 
was a sham, a means of disguising its ultimate goal of preserving US global hegemony.  
Colour Revolutions, that is the process of regime transformation leading to the 
installation of pro-Western political leaders, were seen as aimed at eradicating Russian 
influence in the former Soviet republics. On the one hand, this policy of isolation and 
containment was reminiscent of the Cold War era; at the same time, the United States 
was viewed as moving beyond containment to seek regime change in the Russian 
Federation itself. According to Gleb Pavlovsky, a close advisor to the Kremlin: ‘The US 
has been using various means to expand its sphere of influence since the Soviet Union 
dismembered. By supporting pro-West opposition factions in CIS countries, Washington 
also tried to exert political pressure on Russia through Colour Revolutions.’5  
 Whereas Russia felt most threatened by the Orange Revolution in Ukraine, China, 
as a matter of geographical propinquity, was more focused on political upheaval in 
Central Asia.  Russian commentary on the Tulip Revolution in Kyrgyzstan was often 
relatively sanguine in its assessments, viewing the conflict as much a political struggle 
between competing clans as an indication of US plotting.6 Both states, however, 
considered that the events of September 11, 2001 and the subsequent expansion of the US 
presence in Central Asia provided a basis for the United States further to consolidate its 
position in the region through the fomenting of Colour Revolutions. Such concerns were 
indicated in the 2005 ‘Declaration of the Heads of State of the Shanghai Cooperation 
Organization (SCO),’ which called for the “relevant parties to the anti-terrorist coalition” 
to set a deadline for the withdrawal of their military presence in SCO member states.7 
Despite the opaque language, Renmin Ribao hailed the document as a ‘Colour 
Revolution’ declaration that indicated that each country had the right to its own 
development.8 In the Chinese view, moreover, Colour Revolutions were targeted toward 
China as well as Russia. In this sense, the Colour Revolutions were the latest salvo in the 
West’s longstanding campaign to overthrow the socialist system in China.   
 Nonetheless, both the Russian and the Chinese leaderships acknowledged that the 
Colour Revolutions employed new tactics, updated for the post-Cold War era. Instead of 
the traditional focus on military might as a method of conquest and subordination, the 
Colour Revolution approach was non-violent, relying on the instruments of soft power. 
This was imperialism in an updated format, cloaked in the rhetoric of ‘democracy 
promotion.’ The revised tactics included efforts to infiltrate both from outside and within 
the designated state, making use of such means as foreign aid, special Western 
government programs to provide support to democratizing regimes, the Western media 
(especially the internet), the instigation of what the Chinese referred to as ‘street politics’ 
(jiedao zhengzhi), and the mobilization of youth. NGOs were further identified as a chief 
catalyst for inciting domestic subversion. As one Chinese assessment put it: ‘NGOs are 
an instrument that the Western states like to use. They are a “Trojan horse” planted by the 
Western intelligence agencies.’9 The Russian and Chinese leaderships were highly 
sensitive to the pivotal role played by elections as a means to regime transformation in 
the Colour Revolutions. Western agents were viewed as key in mobilizing oppositional 

 2



forces to challenge seated officials. Ironically, the policy of infiltration from within was 
also well known to them as a classic Bolshevik tactic used by the Comintern in directing 
Communist party movements in non-Communist states. In this respect, both governments 
considered that a policy of subversion, which acted to undermine the structural 
underpinnings of the state, posed in many respects a greater threat to the maintenance of 
state sovereignty and regime legitimacy, than the more straightforward challenges of 
conventional military intimidation. 
 
Colour Revolutions: Fortifying the State 
 
 The development of the Orange Revolution in Ukraine in November 2004 led to 
intense speculation, both in international and domestic circles, as to which state would be 
next to fall victim to regime change in the post-Soviet space.  Speaking at a press 
conference in December 2004, Putin indicated that it was extremely dangerous to try to 
resolve political problems through unlawful means, and that the path of ‘permanent 
revolutions’ promised nothing good for either these states or their people. Putin further 
criticized the double standard of US and EU policies, noting that although he did not 
think the United States had the goal of isolating Russia in its interactions with its 
neighbours, it was possible that US position on Chechnya represented an effort to create 
elements that would destabilize the Russian Federation.10 Chinese leaders were similarly 
alarmed: in May 2005, CCP General Secretary Hu Jintao was reported to have issued a 
report at an internal Party conference that called for ‘vigilance’ against US efforts to 
launch a Colour Revolution in China.11  Chinese researchers were directed to examine 
the circumstances surrounding the Colour Revolutions; intelligence officials were 
dispatched to conduct on the ground investigations in Georgia, Ukraine, and Kyrgy
and academics at the Chinese Academy of Social Sciences (CASS) were told to devote 
more attention to political events in Russia and the Central Asian states.

zstan; 

 foreign 
 over society. 

12 
Simultaneously, both the Russian and the Chinese authorities hastened to readjust their 
domestic policies so as to buttress the state against efforts at intrusion from abroad. In the 
short run, this was seen in a series of measures that sought to restrict the inflow of
influences and strengthen state controls
 

Regulating NGOs  
 
By the 2000s, NGOs existed in both Russia and China as legally recognized 

entities, the consequence of loosened governmental controls and emergent efforts to 
redefine the sphere of state-societal interactions. Western style NGOs first appeared in 
the Soviet Union during the Gorbachev era and were accorded legal status by the Russian 
Federation in the early 1990s. According to the Foreign Registration Service (FRS), there 
were 216,000 NGOs registered in 2007, of which 226 were foreign run.13 Among the 
foreign NGOs operating in Russia were a number of organizations funded directly by 
Western governments. In addition, many Russian NGOs were dependent on foreign 
support to remain operational. FRS statistics indicated in 2007 that over half of the 
foreign NGOs legally operating in Russia were recipients of US funding, while over 90 
percent of funding for human rights NGOs was estimated to come from abroad.14  

 3



The Colour Revolutions heightened the Kremlin’s already manifest anxiety over 
the potential of NGOs to challenge governmental authority. Putin indicated these 
concerns in his 2004 State of the Nation Address in which he noted that some NGOs 
were oriented toward ‘receiving financing from influential foreign foundations,’ rather 
than ‘standing up for people’s real interests.’15 Subsequently, moreover, the Putin regime 
intensified its efforts to enact legislation regulating NGOs. After some modifications, the 
NGO law (technically a component of a broader set of laws dealing with the activities of 
non-commercial organizations) was signed by Putin in April 2006. Its net effect was to 
place NGOs under greater scrutiny. NGOs were now required to register with the FRS, 
state their aims, present annual accounts of their activities, report sources of funding and 
provide meticulous records of their spending. Although some of the more onerous 
measures regarding foreign NGOs submitted to the Duma in 2005 were eliminated in the 
final version, foreign NGOs were required to report to the FRS regarding their source of 
financing and methods of distribution. The bill banned foreign funding of Russian 
organizations that engaged in political activities. This measure was augmented in March 
2007 when Putin signed a law that prohibited members of the government from taking 
part in any activity associated with the operation of foreign NGOs or their Russian 
subsidiaries. 

The Russian NGO law elicited a storm of criticism abroad. Western leaders, 
including President Bush, expressed their concerns about the bill, and the US Congress 
passed a resolution denouncing it. Many Russian NGOs also found its provisions 
alarming. The vagueness of the law—NGOs could be denied registration if they were 
deemed to threaten the nation’s ‘sovereignty, independence, territorial integrity, national 
unity and originality, cultural heritage and national interests’—gave the FRS considerable 
leeway in interpreting what behaviours violated these precepts.16 The registration 
requirements were both onerous and expensive, so much so that 60 percent of NGOs 
were reported in September 2007 as ignoring the mandate to submit reports on their 
activities.17 Russian NGOs that did not receive foreign funding in fact were the hardest 
hit by the new legislation as they often consisted of a handful of members who lacked the 
staffing and the expertise to do battle with an obstreperous bureaucracy. Both supporters 
and critics of the legislation have tended to view it as an attempt to monitor the behaviour 
of foreign actors in the political life of Russia. According to Sergei Markov, a member of 
the Public Chamber: ‘NGOs are the greatest political weapon of the Twenty-First 
Century.’18 On the other side of the political spectrum, Sergei Lukashevsky, an activist 
with the civil society NGO Demos, commented on the law: ‘I do not believe that the 
powers that be have a desire to stamp out civil society as such. But there is a terrible 
phobia tied to the “Colour Revolutions.”’19  

While the Chinese authorities shared their Russian counterpart’s apprehension 
over the potential of NGOs to incite political unrest, the role of NGOs in Chinese society 
was more ambiguous than in Russia, reflecting China’s continued status as a Marxist-
Leninist state. In the first instance, even the definition of a NGO in China is problematic. 
The Ministry of Civil Affairs refers to NGOs as ‘people’s organizations’ (minjian zuzhi), 
a category which is further subdivided into social organizations (shehui tuanti); private 
non-commercial enterprises (minban  feiqiye danwei); and foundations (jijinhui).20  
 On occasion, ‘private non-profit organizations’ (minban zuzhi or minfei) that provide 
social services—i.e. hospitals, retirement homes, etc--are also classified as NGOs. A 

 4



further troublesome distinction is between GONGOs (banguanfang zhizhi), government 
organized non-governmental organizations and other structures that are more 
autonomous. Some sources classify Chinese NGOs into three categories: ‘officially 
organized’ (guanban), ‘semi-officially organized’ (banguanban), and ‘people organized’ 
(minban), but these categorizations also simplify the complex reality of interactions 
between an individual NGO and state structures.21  The term ‘grass-roots NGOs’ (caogen 
zuzhi) is also used to refer to those—relatively few—organizations that operate 
independently of the state.22  Secondly, the rules for registering and monitoring NGOs 
are acknowledged by all concerned, including the Ministry of Civil Affairs, to 
cumbersome, inadequate, and detrimental to the effective development and functioning of 
NGOs.  The first law to regulate NGOs—the Regulations for the Registration and 
Management of Social Organizations--was promulgated in 1989 in the aftermath of the 
Tiananmen incident, and amended in 1998. The impediments to registration are 
sufficiently onerous—all units must secure a sponsoring department—that many groups 
chose to register as commercial or industrial organizations (a much easier procedure) or, 
more likely, not to register at all.  The law does not apply to foreign NGOs, which 
maintain, through various complicated manoeuvres, a tenuous, and technically illegal, 
existence in China. 

be 

According to the Ministry of Civil Affairs, there were around 354,000 NGOs 
registered at the end of 2006, although the actual number was considered to be much 
higher 23 In addition, there were estimated to be between 3000-6500 foreign NGOs.24  
Chinese NGOs receive support from a range of private and public sources, including 
international actors such as the World Bank, governmental structures (including the US 
Department of State) foundations, and multi-national corporations. Information on the 
extent to which Chinese NGOs are dependant on foreign funding is speculative. A 2003 
report by the US Embassy in Beijing, relying on figures from the NGO Research Centre 
at Tsinghua University, indicated that 80-90 percent of NGO funding derived from 
international sources.25 This figure roughly corresponds to a 2006 article in the South 
China Morning Post indicating that Chinese GONGOs received 75 percent of their 
annual donations from abroad.26 By contrast, a 2006 assessment from the Council on 
Foundations concluded that overseas funding amounted to just seven percent of the 
budget for grass-roots NGOs.27  The government targets its financial support to a select 
group of GONGOs, leaving others, even those with official ties, struggling for existence. 
Inasmuch as China has yet to develop a philanthropic tradition or to reform its tax 
structure so as to encourage charitable contributions, many civil society groups, notably 
those involved with the embryonic environmental movement, have been highly 
dependent on external sources to maintain their programs.28  

As in Russia, the outbreak of the Colour Revolutions escalated the concerns of the 
Chinese leadership over NGOs, leading Beijing to enact a series of measures designed to 
increase surveillance over their operation. In the wake of events in Kyrgyzstan in March 
2005, Chinese authorities ordered that all NGOs registered with industrial and 
commercial administrative bureaus report to bureaus under the Ministry of Civil Affairs 
for further review. Under government pressure, a number of non-governmental think 
tanks were denied registration as their sponsors deserted them.29 Simultaneously, the 
CCP launched audits of NGOs receiving funds from foreign sources, in an effort to 
investigate their financial and political links to pro-democracy groups and foreign 

 5



intelligence forces. The Politburo’s concern over the infiltration of foreign influence on 
Chinese scholarship led it to schedule a meeting with the executive members of CASS. In 
a message posted on the Academy’s website, Executive Vice President Leng Rong 
indicated that ‘the leading central comrades emphasized that it is necessary to change the 
state of affairs of having studies funded by foreign organizations; otherwise, the research 
work will be controlled by others, with very great malpractice.’30 In fact, academic 
institutes received large donations from foreign donors. In his investigation of four US 
based organizations—the Ford Foundation, the National Endowment for Democracy, the 
Asia Foundation, and the Department of State’s Bureau of Democracy, Human Rights 
and Labour (DRL), Anthony Spires reported that these structures allocated the majority 
of their funding (some 280 million dollars from 2002-2005) to government agencies, 
academic institutions, and GONGOs. Beijing University ranked number one in grant 
funds from US private foundations, on a list than included among its top 20 recipients, 16 
other academic institutions and three state administered GONGOs.31 In response to this 
directive, organizations with close linkages to the US government came under particular 
scrutiny. In August 2005, for example, the Empowerment and Rights Institute in Beijing, 
a Chinese human rights group funded by the National Endowment for Democracy was 
searched and its offices shut down.32   

Such suspicions were still evident two years later, inflamed by Chinese concerns 
that the United States was a factor behind the outburst of widespread political unrest led 
by protesting Buddhist monks in Burma in September 2007.33 A December 2007 article 
in Globe (Huanqui), a biweekly magazine published by Xinhua News Agency, displayed a 
menacing picture of Karl Rove, former deputy chief of staff to President George Bush on 
its cover, promoting its feature story: ‘An Investigation of America’s Think Tanks: The 
Black Hands Behind the Scenes of Non-Violent Regime Change.’ The article discussed 
four think tanks—the National Endowment for Democracy (labelled as ‘the Second 
CIA’), George Soros’ Open Society Institute, Freedom House, and the Albert Einstein 
Foundation--which collectively were identified as ‘soft daggers,’ pointing at targets for 
regime transformation through Colour Revolutions. Gene Sharp, the founder of the 
Albert Einstein Institute, was portrayed as an expert at subversion who trained dissidents 
globally to use civil disobedience as a means of regime change, tactics that were 
deployed in Burma.34 

 The Colour Revolutions apparently served to delay further China’s long awaited 
efforts to introduce revised regulations for NGOs, which were anticipated to 
rationalize the cumbersome and difficult registration process, as well as provide some 
legal recognition for the existence of foreign NGOs. By some accounts, draft regulations 
for a revised NGO law were to have been released by the end of 2002, but governmental 
concerns over the emergence of the Falun Gong movement in 1999 served as the major 
source of their delay.35 The Colour Revolutions heightened fears of external penetration 
into what was already a contentious debate over the potential of NGOs to challenge the 
boundaries of state control. Despite periodic announcements that proclaim their imminent 
appearance, the revised regulations are still, as of this writing, forthcoming.36  In this 
regard, the Chinese response has differed from that of the Kremlin. The Putin 
administration acted quickly to increase the monitoring controls of the state over NGOs. 
In contrast, the impact of the Colour Revolutions in China was to extend the deadlock 

 6



over the introduction of revised regulations, as various factions within the Chinese 
leadership debated how far to liberalize NGO policy.   
 

Curbing the Media 
 
By the time of the outbreak of the Rose Revolution in Georgia in 2003, Putin had 

successfully concluded his battle to assert state supremacy over the media.  The oligarchs 
who were most invested in the media—Vladimir Gusinsky and Boris Berezovskii—had 
been forced to turn over their holdings and to seek sanctuary abroad. The state owned the 
three main television channels, the principle source of information for most Russians. 
Pockets of independent journalism existed in a few publications (e.g. Novaya Gazeta, the 
English language Moscow Times, etc.) which catered to a narrow educated audience, but 
the preponderance of media sources, including those formally classified as private, 
operated under state control. Russian journalists and political analysts reporting on the 
Colour Revolutions by and large adhered to the Kremlin line, attributing the political 
movements in the post-Soviet states to the manipulations of the United States and its 
allies. The Kremlin, however, remained sensitive to the potential influence of the West on 
reporting in Russia. In January 2007, the director of the Educated Media Foundation 
(formerly Internews), a NGO directed to the training of journalists, was found with 
undeclared currency while passing through customs in Moscow. Although normally a 
minor offence settled with a fine, the government apparently used it as a pretext (and as a 
warning to other NGOs) to shut down the organization, which was primarily funded by 
the US Agency for International Development.37 The Kremlin was presumably well 
aware that Internews had previously provided support for independent media that played 
a role in the pro-democracy movements in Georgia and Ukraine.38 
 Although the CCP exercises more control over the media than the Kremlin, and 
undertakes far more extensive attempts to regulate the internet, China’s leaders showed 
more apprehension about the role of the Western media in fostering Colour Revolutions 
than their Russian counterparts. Respect for the power of the written word has a long 
legacy in China. An April 2005 article in Renmin Ribao argued that Western media such 
as the Voice of America and internet sources had a ‘profound impact’ on the demise of 
communism in Eastern Europe and the outbreak of Colour Revolutions and that although 
its incitement role was not decisive, ‘its influence cannot be underestimated.’39  
Subsequently, in August 2005, the Chinese government announced new rules regarding 
the oversight of the media, aimed at defending ‘national cultural security.’ Revised 
regulations followed in September to tighten restrictions on internet services, including 
online news stories, bulletin board systems, and message systems sending news to 
individual cell phones.40 In this vein, propaganda officials forbade Chinese journalists to 
report on the October 2005 visit of hedge-fund billionaire and Open Society Institute 
founder George Soros to China, save a report that he had increased his share in the 
ownership of Hainan Airlines.41  In November 2005, the government announced that it 
was suspending its plans to allow foreign newspapers to print in China.  Shi Zhongyuan, 
Head of the General Administration of Press and Publication was disarmingly frank 
regarding the motivation for this decision: ‘When I think of the “Colour Revolutions,” I 
feel afraid….The Colour Revolutions were a reminder not to let saboteurs into the house 
and that the door must be closed, so we have closed it temporarily.’42 

 7



 
Resisting Democracy Promotion from the West 
 
The collapse of Communism in Eastern Europe and the Soviet Union led Western 

governments to institute ambitious programs to inculcate structures of civil society and 
democratic values across the region.  Although the Clinton presidency vigorously 
endorsed democracy promotion, the administration of George W. Bush elevated it to the 
status of a cardinal precept (at least in rhetoric) of US foreign policy. In his January 2005 
inaugural address, Bush pledged that it was ‘the policy of the United States to seek and 
support the growth of democratic movements and institutions in every nation and culture, 
with the ultimate goal of ending tyranny in our world.’43 A few months later, in May 
2005, Bush reiterated this message standing in Freedom Square in Tbilisi, Georgia, 
hailing Georgia as a ‘beacon of liberty’ for the region and for the world.44 Democracy 
promotion in practice relied heavily on the development of NGOs as autonomous groups 
reflecting the interests of civil society, but democracy as an outcome was conceived more 
broadly to include freedom of the press, an institutionalized legal system guaranteeing the 
rule of law and individual rights, and the exercise of a popular mandate through elections. 
Although the Yelstin presidency had embraced Western support at its onset, the Putin 
administration exhibited at best a deep-seated suspicion, if not outright hostility, toward 
the concept of democracy promotion. Such sentiments were shared by the Chinese 
leadership.  Nonetheless, neither state refused to accept funding for democracy promotion 
from foreign sources, which was in fact relatively modest in scope.  For example, US 
assistance to Russia for fiscal year 2006 included 45.2 million dollars for democracy 
programs, a figure that was dwarfed by the 860 million dollars devoted to security and 
law enforcement, dealing with the securing or destruction of weapons of mass 
destruction.45 In 2005-2006, the Bureau of Democracy, Human Rights and Labour of the 
US State Department allocated about 10.5 million dollars to China.46  

The Putin administration’s overwhelming concern regarding foreign funding was 
that it would be used as a means of wielding political influence on the Russian political 
scene. As Putin noted in his April 2007 annual address to the Federal Assembly:  

 
There has been an increasing influx of money from abroad being used to 
intervene directly in our internal affairs. Looking back at the more distant 
past, we recall the talk about the civilizing role of colonial powers during 
the colonial era. Today ‘civilization’ has been replaced by 
democratization, but the aim is the same—to ensure unilateral gains and 
one’s own advantage, and to pursue one’s own interests.47 

 
Echoing this sentiment, the State Duma unanimously passed a resolution in May 2007 
condemning what it called ‘unprecedented attempts’ by the United States to influence the 
2007 legislative and 2008 presidential elections.48   
 The Putin administration’s efforts to combat the infiltration of foreign influences 
set on democracy promotion eventually came to focus on maintaining tight controls over 
the electoral process, which was seen as a point of particular vulnerability given the 
association of the Colour Revolutions with contested elections. Kremlin strategists were 
similarly aware of the extent to which the Colour Revolutions involved ‘street politics’ 

 8



and the organization of youth protest.  In the Kremlin’s view, the work of Western NGOs 
in organizing seminars and providing training to young people, first in Serbia, and then in 
the post-Soviet states, had been spectacularly successful, as youth activists had played an 
influential role in mobilizing opposition to the regime. Subsequently, moreover, youth 
activists, with support from their NGO sponsors, were eager to export their knowledge of 
organizational techniques and strategy abroad. Members of the Ukrainian groups Pora 
and Znaya, for example, held training seminars with Russian youths. Such activities 
prompted a counter-response by the Putin leadership, which reacted by establishing pro-
Kremlin youth organizations aimed at garnering the political support of Russian young 
people. The largest of these groups, Nashi (Ours), was reminiscent of the Soviet era 
Komsomol in its promotion of anti-fascism, patriotism, optimism, social responsibility, 
and Russian state sovereignty.49 The Putin administration was forthright in 
acknowledging that its youth policy was aimed at preventing the replication of a Colour 
Revolution on Russian soil. In his talk to Nashi members in 2005, for example, Kremlin 
advisor Gleb Pavlovksy warned of the potential for an Orange Revolution in Russia, 
informing the young people (‘commissars’ in Nashi parlance) that is was their task ‘to 
protect the constitutional order and physically to resist attempts at unconstitutional 
revolution.’50 

By the time of the Orange Revolution in Ukraine in November 2004, the Putin 
administration had come to view elections as a pivotal rallying point for oppositional 
interests, including those of foreign actors.  In this view, elections posed a particular 
threat to regime stability, providing the opportunity for challengers to contest electoral 
outcomes and mobilize mass support. These concerns heightened the Kremlin’s 
discomfort with the presence of foreigners, who were not seen as neutral observers, 
monitoring elections. As Sergei Lavrov, the Russian Foreign Minister noted at the height 
of the Orange Revolution in 2004: ‘Election monitoring is not only ceasing to make 
sense, but is also becoming an instrument of political manipulation and a destabilizing 
factor.’51 Such attitudes had hardened several years later: the Putin administration 
engaged in months of wrangling with the Organization for Security and Cooperation in 
Europe over the participation of election monitors, which eventually rejected the 
conditions imposed by the Russian government, and declined to send teams to oversee 
the 2007 parliamentary or the 2008 presidential elections.   

In addition, the Putin administration increasingly moved to limit the possibilities 
for oppositional forces to make use of elections to challenge the dictates of the Kremlin. 
Initial moves in this direction, such as the elimination of single-member districts in the 
Duma and the raising of the threshold for seating parties from five to seven percent of the 
popular vote according to proportional representation, were justified on the grounds of 
efficiency but had the effect of excluding the Western oriented liberal democratic parties 
from the Duma in the 2007 parliamentary elections. Whereas the Putin presidency 
tolerated the presence of an opposition on the left, notably the Communists and the 
Liberal Democratic Party, it came to discredit actors on the political right, depicting them 
as in thrall to the dictates of Western governments.  Former Prime Minister Mikhail 
Kasyanov was widely depicted in the Russian media as in league with the National 
Democratic Institute for International Affairs, working at the behest of Washington.52 In 
the run-up to the 2007 parliamentary elections, pro-Western political figures such as 
Kasyanov and former chess champion Gary Kasparov as well as the opposition coalition, 

 9



The Other Russia, were routinely harassed. The Putin administration deliberately evoked 
the Colour Revolutions, demonizing the opposition as tools of external forces—notably 
the United States—which sought to destabilize the Russian Federation.  A November 21, 
2007 speech by Putin to a group of supporters in Moscow encapsulated this perspective 
in the starkest terms:  ‘Unfortunately there are still those people in our country who act 
like jackals at foreign embassies who count on the support of foreign funds and 
governments but not the support of their own people…They’ve learnt from Western 
specialists. They’ve trained in neighbouring republics.’53  Having shackled the reformist 
opposition—Kasynov’s efforts to run in the presidential election were rejected by the 
Central Election Commission—Putin went on to present Dmitri Medvedev as the 
candidate for the 2008 presidential elections, with the proviso that he would remain on 
the scene as the prime minister. This scenario was certified by the March 2008 election 
results in which Medvedev won an overwhelming victory.  

As in Russia, China’s leaders were acutely aware of the potential for Western 
actors to push democracy promotion as a means of political change. US policy-makers 
throughout a series of presidential administrations routinely prodded China to undertake 
democratic reforms that would in the words of Deputy Secretary of State Robert Zoellick 
in a 2005 address, effect ‘a peaceful political transition to make its government 
responsible and accountable to its people.’54 What the United States viewed as 
“constructive engagement,” China was more likely to see as inappropriate interference in 
its internal affairs.  In a widely disseminated article, Zhao Xiaoying, the Vice President of 
the Chinese Institute of Socialism, argued that Western hostile forces were aiming, as 
always, to install a multi-party political system in China that could be used to build up an 
opposition to stage a ‘Colour Revolution’ and regime transformation.55  Although the 
Chinese leadership did not have to concern itself with the issues posed by multi-party 
elections on the mainland, it faced a different situation in Hong Kong with its multi-
candidate elections to the Legislative Council. In 2005 the CCP issued an order to 
suppress the democracy movement in Hong Kong.56  An article in 2006 in Ta Kung Pao, 
a Beijing funded Hong Kong daily, attacked Anson Chan, the former Chief Secretary of 
Hong Kong, claiming that she was working for US and British forces that sought to use 
Hong Kong as a base from which to stage a Colour Revolution aiming in the ‘ideal 
scenario’ at the collapse of the Chinese political system.57 Similarly, the former chairman 
of the Guangzhou City Chinese People’s Political Consultative Conference (CPPCC) 
claimed that political protests in Taishi village were the result of an attempt of foreign 
forces based in Hong Kong to promote a Colour Revolution in Guangdong.58  To the 
Chinese leadership, Hong Kong with its relatively open society and numerous democracy 
activists represented a weak link in Beijing’s armour that could serve as a bridgehead to 
the mainland itself. 

 
Dealing with the West in the Long Run 
 

The success of Uzbek president Islam Karimov in brutally suppressing 
demonstrators in Andijan in May 2005, followed by the victory of Nursultan Nazarbayev 
in presidential elections in Kazakhstan in December 2005, and the re-election of 
Alexander Lukashenko as the president of Belarus in March 2006 conveyed a message 
that repressive regimes were in a better position to withstand the Colour Revolution 

 10



contagion than their more open counterparts. Yet the Russian and Chinese leaderships 
resisted this assessment in its most simplified form. The Colour Revolutions were viewed 
by both regimes as a warning about the potential costs of liberalization, indicating the 
need to keep societal forces in check. But at the same time, the move to tighten controls 
was seen as a short term response that did not address the more fundamental problem 
faced by both regimes, namely how to resolve or at least manage the tensions inherent in 
the process of transition toward a market economy, which imposed a concomitant set of 
political demands, and necessitated integration into the global capitalist system. The 
dilemma was how to channel societal opposition and block the unwelcome intrusion of 
foreign actors without retreating to measures that would threaten goals of national 
development. For the Putin presidency, the solution was found in the precept of 
‘Sovereign Democracy.’ The Chinese in contrast have struggled with an evolving series 
of ideological formulations that have challenged conventional interpretations of 
Marxism-Leninism, arousing dissent within the CCP over the parameters of reform. 

 
Sovereign Democracy  

 
The idea of Sovereign Democracy was the brainchild of Vladislav Surkov, the 

Kremlin ideologist, and a close associate of Putin.  In an address to a meeting of United 
Russia, the Kremlin associated political party, on February 7 2006, Surkov outlined three 
principal threats to Russian sovereignty: international terrorism, economic non-
competitiveness, and the possibility of Colour Revolutions, a process that he identified as 
the ‘soft absorption by contemporary “orange technologies” with the lowering of the 
national immunity to foreign activities.’ In Surkov’s view, the instigators of these efforts 
sought to undermine values, discredit the state, and provoke domestic issues, with Russia 
a defined target: ‘I am not able to say, that this issue is no longer on the agenda, because 
if they can achieve this in four states, why not do it in a fifth? Our foreign friends will 
also try in the future to try to repeat this.’59   
 The issue of defining sovereign democracy—or to be more precise, distinguishing 
it from its Western variant—has received consideration attention among Russian 
academic and political elites.60 On a theoretical level, sovereign democracy is generally 
considered to incorporate the specific cultural traits of Russian society and traditions; it 
serves to defend the national interest and independence of Russia.  More concretely, this 
means the maintenance of a centralized political system, making use of what the Kremlin 
refers to as a “vertical of power.” The Putin presidency invariably identified the 
establishment of civil society (grazhdanskoe obshchestvo) in Russia as a key regime goal. 
The Russian view of civil society, however, differs from that of the conventional pluralist 
model of the West, which stresses the existence of autonomous groups influencing the 
policy-making process. In the Russian variant, the emphasis on groups as decision-
makers is subordinated to their task overseeing the activities of the civil service and state 
administration. Putin’s speeches have often viewed civil society and the media in 
particular, as performing a watchdog role in fighting corruption among officials.61 

The establishment in 2005 of the Public Chamber indicated the top-down 
approach to state society interactions favoured by the Putin presidency.62 Hailed as a 
means to develop civil society in Russia, the Chamber consists of 126 members, one third 
selected by the president, one third nominated by civil society organizations, and one 

 11



third chosen by members of the Public Chamber itself. As Putin announced at its 
inception: ‘the Public Chamber should promote the creation of effective instruments of 
feedback between society and the state.’63  The Public Chamber has served as a forum for 
the public discussion of societal issues, if among a highly selective group of participants. 
Items on the Public Chamber agenda have included human rights, health care, the rights 
of invalids, local self-government, military reform, and demographic and environmental 
problems.64 A key priority for the Chamber, as Putin noted in his 2007 state of the nation 
address, has been an exchange of views and dialogue with NGOs. There is a preference 
for fostering NGOs that operate under the protective wing of government scrutiny. 
Included in this strategy is a policy of increased government funding for NGOs.65 In 
August 2007, the Russian government announced that it would provide 1.25 billion 
rubles for funding NGOs in 2008, selected by a public tender. Russian commentary 
clearly indicated that this endeavour was in response to the dependence of Russian NGOs 
on funding from abroad.  According to Valery Fadeyev, a member of the Public Chamber 
and the Council on Civil Society Institutions and Human Rights: ‘Against the background 
of powerful funding by the West, including for political purposes, it is necessary for us to 
set down our own funding.’66 
 The Kremlin’s approach to civil society in the Putin era bears the earmarks of the 
Soviet heritage. Although pledging a commitment to the development of civil society, the 
government has been uncomfortable with the concept of groups acting as independent 
entities with their concomitant potential to challenge state actions, or to act as the carriers 
of foreign influence. The state’s concern to scrutinize the activities of NGOs, and most 
importantly, to monitor the content and extent of foreign funding, took precedence over 
the development of an NGO law that would be user friendly for small indigenous NGOs. 
Similarly, the Kremlin has been unwilling to provide tax breaks for Russian companies to 
fund NGOs, out of a fear that resourceful entrepreneurs—as seen in the case of the 
oligarch Mikhail Khodorkovsky—would make use of them to promote their own political 
agenda. The Putin regime’s conception of Sovereign Democracy allotted a central role to 
the state as the orchestrator of civil society; the two were complimentary in that the 
development of civil society was dependent on a strong state.67 According to Putin, 
‘democracy is not a street bazaar.’68  This attitude dictated that the government regulate 
the state relationship with society, so as to demarcate the boundaries of citizen and group 
initiatives. 
 
 China: Coming to Terms with Reform 
 
 While the Putin administration’s construction of Sovereign Democracy is of 
recent derivation, the Chinese leadership has been embarked on a continuous quest since 
the onset of its reform program in 1978 to derive a political response to the forces 
unleashed by economic transition. During this entire period, the CCP has struggled with 
the question of how far to open up Chinese society. The Chinese leadership was badly 
shaken by the Tiananmen affair of June 1989 which was roughly commensurate with the 
demise of most of the socialist bloc. Both of these events, to some degree, were viewed 
by the Chinese leadership as a consequence of deliberate efforts by Western actors.  In 
June 1989, paramount leader Deng Xiaoping was compelled to defend the reform process 
as correct in the face of a conservative opposition. But he also acknowledged that ‘the 

 12



Western imperialists are trying to make all socialist countries abandon the socialist road, 
to bring them in the end under the rule of international monopoly capital and set them on 
the road to capitalism.’69  Two decades later, the CCP largely adhered to the same view, 
with Colour Revolutions simply the latest revision of long term efforts by the West at 
China’s ‘peaceful evolution.’ Although China’s social and economic structure had 
changed dramatically during this period, the CCP itself was still engaged in a contentious 
debate over the course of reform.  Prior to the Seventeenth National Party Congress in 
October 2007, for example, 170 retired cadres sent a letter to Hu Jintao, arguing that the 
CCP should renounce former General Secretary Jiang Zemin’s ‘Three Represents’ as a 
guiding ideology that sanctioned the entrance of capitalists into the CCP, complaining 
that rightists in the party were seeking to ‘carry out a “Colour Revolution” in China and 
establish a capitalist dictatorship based on a Western style multi-party political system.’70  
 The divisions within the CCP leadership have meant that formal Party documents 
reflect the outcome of political negotiation between competing factions. Chinese 
publications, including those emanating from the Central Party School, often make more 
radical arguments for political reform than is incorporated into official policy. Several 
key points, however, can be summarized regarding the dominant thrust of CCP policy as 
espoused by the political leadership of Hu Jintao and State Premier Wen Jiabao. The CCP 
remains the sole arbiter of decision-making in the People’s Republic of China. Although 
the regime has sought to expand the parameters of participation in recent years, 
democracy Chinese style occurs under the leadership of the CCP. The White Paper on 
China’s Political Party System, released in November 2007, identifies eight democratic 
parties which express societal interests and demands, exchanging views and making 
suggestions, though the CCCPP, a United Front organization originally established, as 
with the eight identified parties, prior to l949.71 The CCP has also experimented with 
multi-candidate elections at the local level—most notably village elections—as well as 
holding some elections to government and party positions in which the list of nominees 
exceeds the number of available positions. The actual substantive impact of these 
institutional measures has been, at best, modest, as the CCP has attempted to reinvigorate 
long established structures (which played a largely symbolic role in the first place) or 
enact the sort of limited choice elections that were instituted in other former socialist 
regimes. 
 This is not to say, however, that relations between the state and the society have 
not changed markedly in China in the past several decades. The changes have not been a 
consequence of a deliberate policy of political change planned by the CCP as much as the 
result of the incremental but steadily accelerating movement to a market economy. As 
has often been noted, the economic reforms created a private space for citizen initiatives 
that has allowed the development of autonomous structures. At the same time, the 
reforms led to the withdrawal of the state from many areas of economic, social, and 
cultural life, leaving a vacuum that it no longer had the desire or capacity to fill. This 
development has been considered evidence of the growth of civil society in China. Unlike 
the Russian government, the Chinese leadership has not formally endorsed civil society 
as a theoretical construct (a term which is open to multiple interpretations in Chinese 
translation), although it has signed international agreements recognizing its importance.72 
During the 1990s as the parameters of China’s reform program expanded, the CCP 
leadership acknowledged the need to develop social organizations, including NGOs, and 

 13



to groom them to take over tasks that were previously performed by government 
organs.73 Premier Wen Jiabao reiterated this theme in his work report to the Eleventh 
National People’s Congress in March 2008, noting the intent of the government ‘to bring 
into play the positive role of civic organizations in expanding public participation in 
government affairs and voicing the concerns of the people to improve the ability of 
society to govern itself.’74 

However, the introduction of the market mechanism has given rise to multiple 
social and economic tensions—rising social differentiation, increased income inequality, 
unemployment, etc-- that strain the fabric of Chinese society. Protest incidents are 
widespread in China but they are largely narrowly focused on economic or environmental 
issues, rather than directed toward the CCP as the ruling elite.75 At the same time, the 
impact of the forces of globalization has generated its own set of internal pressures. For 
three decades, China’s core leadership—although not its detractors on the left—has 
viewed integration into the global economy as an inevitable requirement of 
development.76  The current leadership faces the same quandary encountered by its 
precursors; how to strike a balance between opening up Chinese society to the outside 
world, enacting liberalizing reforms that provide complementary structures for a 
capitalist economy, without surrendering control. In this endeavour, CCP behaviour 
exhibits distinctly contradictory tendencies. On the one hand, Beijing has developed an 
extensive relationship with IGOs, welcoming their input and expertise. China is, for 
example, the largest recipient of environmental aid from the World Bank.77 Foreign 
NGOs, despite their unofficial status, pursue ambitious programs within China. In this 
respect, the CCP leadership welcomes foreign actors provided they refrain from adopting 
a political agenda. A 2006 article in the newspaper of the Central Party School argued, 
for example, that foreign NGOs provided essential funding, imparted managerial and 
technological expertise, aided in the construction of social organizations, and contributed 
to social programs in such areas as poverty alleviation, and health care.78  This 
perspective, however, conflicts with the realpolitik view, simultaneously embraced by the 
Chinese leadership that regards international actors as potential instruments of infiltration 
threatening the integrity of the regime.  In its fundamental outline, the CCP’s view of the 
state-citizen relationship and the prerequisites for the maintenance of state sovereignty 
conforms to those of the Kremlin in the Putin administration. The Chinese leadership 
accepts the privatization of certain sectors of society beyond the economic realm as a 
practical necessity. CCP rhetoric portrays citizen participation as a means of improving 
local level governance, restricting abuses of government power—and as in the Russian 
view—serving as a curb on corrupt officials. As with their Russian counterparts, China’s 
leaders are concerned to maintain a centralized control over the public sphere, regulating 
channels of domestic and foreign input so that it does not transgress the boundaries—
which are by nature ambiguous—set by the regime.  
 
Conclusion   
 
 The Colour Revolutions posed both a foreign policy and a domestic threat to the 
Russian and Chinese leaderships. Russian influence was diminished in the post-Soviet 
space with the emergence of pro-US regimes. The Chinese were particularly concerned 
with the installation of a Western oriented government in Kyrgyzstan, which they viewed 

 14



as a potential staging area for agents to promote unrest among Uighurs in neighbouring 
Xinjiang province. Both governments viewed the US goal of promoting democracy as a 
subterfuge for its strategic aim to expand hegemonic control, establishing subservient 
governments that would be amenable to its dictates. The global nature of this enterprise 
indicated that both Russia and China were identified targets of regime change, although 
with the instruments of soft power adapted to the post-Cold War era. Russia retained the 
democratic structures instituted in the Yeltsin era, although in a modified format, 
including multiparty elections. The debate within the CCP about instituting democratic 
reforms fell far short of raising the possibility of tolerating even a loyal opposition as 
existed in Russia. Russia was a more open society than China, although the Putin 
administration displayed, at least verbally, a more hostile attitude toward a foreign 
presence. Although Russia ranked somewhat higher than China on indexes of 
globalization, China had a more extensive and generally constructive history of 
interactions with multinational corporations and international organizations.79 
Nonetheless, both were authoritarian states.  
 The Russian and Chinese governments reacted to the Colour Revolutions with the 
institution of preventive measures. These differed somewhat, however, in focus and 
application. The Kremlin was more tolerant than the CCP of a foreign media presence, 
was less concerned to regulate the internet, and adopted a relatively relaxed stance toward 
English language publications in Russia. Although the CCP took steps to increase 
surveillance and tighten controls over NGOs, the Kremlin was more proactive in its 
implementation of the 2006 NGO law. The Colour Revolutions had the opposite effect in 
China, serving to delay passage of the long anticipated revisions to the 1998 NGO 
regulations. In contrast to the ‘vertical of power’ exercised by the Kremlin during Putin’s 
second term in office, the Chinese political scene was a veritable hotbed of opposition, 
albeit that disagreements were largely contested within the ranks of the CCP. The Colour 
Revolutions strengthened the hand of the Party conservatives who opposed efforts of the 
reformers to reduce restrictions on the operation of NGOs, as well as provide formal 
legitimacy to foreign NGOs. 

Both the Russian and Chinese press engaged in rhetorical attacks on democracy 
promotion, considered an instrument of regime transformation. Sovereign Democracy 
indicated the Kremlin’s attempt to introduce a variant of democracy distinct from 
Western practice that reflected the concrete conditions of Russia. The CCP was equally 
adamant that Western formulations did not correspond to Chinese needs. The first White 
Paper on Democracy in China, released in 2005, pointedly noted in its introductory 
sentences that [the] ‘democracy of a country is generated internally, not imposed by 
external forces,’ further asserting that China ‘must not copy any model of other 
countries.’80 Nonetheless, neither Russia nor China categorically rejected NGO activities 
earmarked for democracy promotion from abroad. Both governments sought to supervise 
and regulate foreign funded projects, but they tolerated the presence of structures that 
were simultaneously regularly assailed as agents of imperialism. This is in contrast to the 
behaviour of more conservative post-socialist regimes such as Belarus and Uzbekistan 
which have placed considerably greater restrictions on participation by external actors.  
 Neither Russia nor China appeared especially susceptible to the Colour 
Revolution contagion. But both leaderships were preoccupied, if not obsessed, with the 
maintenance of political stability. The events of the past two decades bore witness to the 

 15



fragility of political systems, even those previously considered immutable. The collapse 
of the Soviet Union and the disintegration of most of the socialist bloc was an object 
lesson for both regimes. In addition, the Chinese contemplated the political upheaval of 
the Tiananmen events which shook the CCP to its core. The Russians looked back on the 
Yeltsin period as a case of shattered dreams which exposed the expectation that they 
would rapidly enter into the ranks of Western states as a political and economic equal as 
an illusion. Under these circumstances, it was difficult to conceive of a predicable future; 
constant vigilance was a necessity.  As Zhen Xiaoying acknowledged in her 2005 article 
on Colour Revolutions, although the Chinese political system was strong, it was not as 
secure as people commonly thought.81  Russian citizens, for their part, apparently felt that 
the state was at risk: 42 percent of the respondents in a poll conducted by the Public 
Opinion Foundation in July 2005 indicated that events similar to the Colour Revolutions 
in Ukraine, Georgia, and Kyrgyzstan could occur in Russia.82  The Colour Revolutions 
posed a particular challenge to the Kremlin, revealing the susceptibility of the electoral 
process to outside manipulation. On the face of it, the heavy-handed tactics of the 
Kremlin against a marginalized and unpopular opposition in the 2007 parliamentary and 
2008 presidential elections seem irrational. But this behaviour is explicable in the context 
of the administration’s fear that the West could join forces with liberal voices to 
capitalize on latent citizen dissatisfactions against the regime.83  

The Colour Revolutions highlighted the inherent tensions in the policy choices of 
the Russian and Chinese governments. The two states are on a road of transition but they 
do not want the end point to be the liberal ideal described in Francis Fukuyama’s end of 
history.84 State sovereignty and non-interference in China’s internal affairs has long been 
a mantra of the CCP. The Kremlin’s introduction of Sovereign Democracy in the second 
Putin administration reaffirmed these principles as a key component of Russia’s 
interaction with external actors. The Colour Revolutions were perceived as a threat to 
state sovereignty which involved the presence of outside forces setting an agenda for 
political change. Inasmuch as democracy promotion was intended by its sponsors as a 
transformative mission, it was inevitably a challenge to the Russian and Chinese 
leaderships. Democracy promotion as an inherently altruistic endeavour, a reflection of 
Wilsonian idealism, simultaneously coexisted with a more realist impulse that was 
immediately recognized by the Kremlin and the CCP. The installation of democratic 
regimes was considered to serve the geostrategic interests of the United States and its 
allies. 

Western scholarship has largely conceived of the development of civil society as a 
precursor to liberal democracy, a view that has also been adopted by Western 
governments.  As Bruce Dickson has noted, the rise of civil society was seen as pivotal in 
the collapse of socialist regimes in 1989.85 This perspective, which underscores the logic 
of democracy promotion efforts, assumes the emergence of group interests that will be 
antagonistic to and challenge the legitimacy of authoritarian regimes. In contrast, the 
Russian and Chinese governments have staked their acceptance of a private space for 
citizen participation on the premise that group input will not be critical of the state but 
can become a co-opted valuable ally. This view bears some of the footprint of the 
socialist past, both in the Maoist explication of the ‘mass line’ and the Leninist notion of 
mass organizations as transmission belts for the articulation of Party and group interests.  

 16



But it differs in that the space between the political organs of supervision and private 
structures is at present much greater. Civil society, albeit in an adapted paternalistic 
format, is considered an objective demand of the capitalism system. The conundrum 
facing the Russian and Chinese governments is that strict restraints on the development 
of civil society threaten further economic development, a fundamental pillar of regime 
legitimacy. But opening up the political system poses its own risks, including the 
possibility that it could unleash societal forces that exceed the boundaries of state control, 
providing an opportunity for outside actors to promote regime change. 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
  
  
  
 
 
.  

 
 
 
 

   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 17



Endnotes 
                                                 
1 ‘Treaty of Good-Neighbourly Friendship and Cooperation Between the People’s Republic of China and 
the Russian Federation,’ Xinhua, July 16, 2001. 
2 There is a substantial literature on the Colour Revolutions.  See, for example, Paul D’Anieri, ‘What Has 
Changed in Ukrainian Politics? Assessing the Implications of the Orange Revolution,’ Problems of Post-
Communism, September/October 2005, 82-91; Eric A. Miller, ‘Smelling the Roses: Eduard Shevardnadze’s 
End and Georgia’s Future,’ Problems of Post-Communism, March/April 2004, 12-21; Matthew Fuhrmann, 
‘A Tale of Two Social Capitals: Revolutionary Collective Action in Kyrgyzstan,’ Problems of Post-
Communism, November/December 2006, 6-29; and Graeme P. Herd, ‘Colourful Revolutions and the CIS: 
‘Manufactured” Versus “Managed’ Democracy,”’ Problems of Post-Communism, March/April 2005, 3-18. 
3 Despite the controls exercised by the state, Russian and Chinese media express a range of political views, 
depending on the topic and the particular publication. This article relies to a large extent on direct quotes by 
governmental officials which are assumed to indicate leadership policy preferences. I further assume that 
analyses in the mainstream mass media generally reflect the position of the Kremlin or the Hu Jintao 
leadership, a practice that necessitates, however, judgment as to the extent a given source corresponds to 
official policy. 
4 Tang Yong, ‘Meishi minzhu haishi Meishi badao?’ [Is it American democracy or American 
highhandedness?] Renmin Ribao April 26, 2005. 
5 Renmin Ribao WWW-Text, May 16, 2006 in World News Connection 20060516. 
6 See, for example, comments by Andrei Kokoshin, Chairman of the Duma Committee for CIS Affairs in 
Agentstvo Voyennykh Novostey WWW-Text, March 22, 2005 in World News Connection 20050322; 
Federation Council Chairman Sergei Mironov in Itar-Tass, March 26, 2005; and ‘Russian Analysts: 
Whatever Turn Events in Krgyzstan, Russia Stands to Gain,’ Itar Tass, November 7, 2006. 
7 Xinhua, July 7, 2005. This request, however, was not repeated in the 2006 or 2007 declarations. 
8 ‘SCO Sends Strong Signals for West to Leave Central Asia,’ Renmin Ribao, July 8, 2005 in World News 
Connection, 20050708 
9 Pan Rulong and Dai Zhengqin,’”yanse gemin” yu guoji fei zhengfu zuzhi’ [colour revolutions and 
NGOs], Dianzi keji taxue xuebao shekeban, 7, 4 (2005), 78. 
10 ‘Press-konferentsiia prezidenta RF V.V. Pytina’ [press conference of the president of the Russian 
Federation V.V Putin] at http://www.vesti.ru/doc.html?tid-25541&cid-1&date-23.23.2004. 
11 Frank Ching, ‘No Colour Revolution for Us, Please—We’re Chinese,’ Singapore Business Times, 
October 26, 2005. 
12 Hamish McDonald, ‘China Keeps a Nervous Eye on Colour Revolutions: Clampdown on Foreigners,’ 
Sydney Morning Herald, August 15, 2005; ‘Hu Jintao Tells CASS to Step Up “Colour Revolution” 
Studies,’ The Standard, June 4, 2005. 
13 BBC Worldwide Monitoring, September 12, 2007; Nicholas von Twickel, ‘NGOs Buried by Mountain of 
Paper,’ Moscow Times, August 24, 2007 
14 Vladimir Pavlov, ‘Poraboshchenie demokratiey’ [enslaved by democracy], RBK Daily, July 12, 2007; 
Nabi Abdullaev, ‘US Cash is Lifeblood of Dozens of NGOs’, Moscow Times, May 18, 2007.  
15 http://www.kremlin/ru/eng/text/speeches/2004/05/26. 
16 http://www.icnl.org/knowledge/news/2006/01_19_Russia_NGO_Law_Analysis.pdf 
17 BBC Worldwide Monitoring, September 12, 2007. 
18 Igor Romanov, ‘Non-Governmental Organizations Get a Suspended Sentence,’ Nezavisimaya Gazeta, 
No. 78, April 16, 2007, 1,3 in http://www.lexis-nexis.com. 
19 Ursula Hyzy, ‘Civil Society Struggles in Putin’s Russia,’ Agence France Presse, November 23, 2007. 
20 See Anthony Spires, China’s Un-Official Civil Society: The Development of Grassroots NGOs in an 
Authoritarian State (Ph.D. Dissertation, Yale University, December 2007), 5-6. Many Chinese sources also 
use the term feizhengfu zuzhi, the literal translation into Chinese of “non-governmental organization.” 
21 Of course, GONGOs are a commonplace fixture on the global scene, not restricted to China. In this 
sense, the US government supported National Endowment for Democracy is also a GONGO. See Moises 
Naim, ‘What is a Gongo? How Government Sponsored Groups Masquerade as Civil Society,’ Foreign 
Policy, 160 (May 2007), 96-98. 
22 Spires, China’s Un-Official Civil Society, 12-13. 

 18



                                                                                                                                                 
23 Asian News International, May 25, 2007, at http://web.lexis-nexis.com  For further discussion, see 
Qiusha Ma, Non-Governmental Organizations in Contemporary China: Paving the Way to Civil Society? 
(New York: Routledge, 2006), and Anthony Spires, China’s Un-Official Civil Society.  Spires contends that 
the number of NGOs operative in China is routinely overestimated by both foreign and Chinese sources. 
See Spires 15-16.  
24 Global News Wire, May 30, 2005 at http:/web.lexis-nexis.com; ‘International NGOs in China,’ October 
23, 2005 at http://www.china.org.cn. 
25 ‘Chinese NGOs—Carving a Niche Within Constraint,’ at http://www.usembassy-china.org.cn. 
26 Laurence Brahm, ‘Nation Without Charity,’ South China Morning Post, June 20, 2006, 13.  
27 http://www/ise,bassu=china.org.cn;  Spires’ research collaborates this point, noting that foreign 
organizations are oriented toward funding GONGOs and  ignore grass roots NGOs as potential candidates. 
See China’s Un-Official Civil Society, chapter four. 
28 For further discussion, see Elizabeth Economy, The River Runs Black (Ithaca: Cornell University Press, 
2004), especially chapter five, 129-175, 
29 See Qiu Xin, ‘China Curbs Civil Society Groups,’ Asia Times, April 19, 2005; Hong Kong Report: 
‘Private Think Tanks Bogged Down in Difficulties,’ SingTao Jih Pao (Internet Version-WWW), 
September 6, 2005; WNC 20050906; ‘Registering as Enterprises and Increasing Interaction with the 
Government—Nongovernmental Think Thanks Change Tactics to Survive Amid Pressures,’ Sing Tao Jih 
Pao (Internet Version-WWW), February 1, 2006 in WNC 20060201. 
30 ‘Hu Jintao Urges Vigilance Against “Colour Revolutions”,’ The Standard, June 4, 2005. 
31 The three GONGOs were the China Youth Development Foundation, the China Automotive Technology 
and Research Centre, and the China Law Society. Spires, China’s Un-Official Civil Society, 141-142. 
32 Jehangir S. Pocha, ‘Foreign Funded Nonprofits Under Investigation in China,’ Boston Globe, June 15, 
2006; ‘Beijing Human Rights Group Raided,’ UPI, August 30, 2005. 
33 Willy Wo-lap Lam, ‘Chinese Communist Party Keeps High Vigilance over “Colour Revolution’ in 
Burma,’ Apple Daily, September 28, 2007. 
34 ‘Meiguo wei zhiku diaocha—fei baoli zhengquan gengdiede muhou heishou’ [investigation of American 
think tanks—the black hands behind the scene of non-violent regime change], Huanqiu, December 12, 
2007, 39-43.  An English translation is available at http://chinascope.org/main/content/view/677/92.  
35 http://www.usembassy-china.org/cn/sandt/ngos.htm 
36 See for example, ‘NGOs Getting More Prominence,’ China Daily, April 22, 2005; and  
’NGOs Have More Room to Develop,’ China Daily, May 25, 2007.   
37 Other donors included the European Union, the Canadian government and the Ford Foundation.  Peter 
Finn, ‘Russian Probe Shuts Media Foundation,’ Washington Post, June 29, 2007. 
38 ‘Top US NGO in Russia Suspends Work After Raid,’ Agence France Presse, April 20, 2007. 
39 Lei Da, ‘American Media Boost the “Colour Revolutions”,’ Renmin Ribao, April 4, 2005, in WNC 
20050504.  
40 Edward Lanfranco, ‘China’s Futile Web Clampdown,’ UPI, September 25, 2005.  
41 Murie Dickie and Richard McGregor, Financial Times, November 18, 2005. 
42 Dickie and  McGregor, Financial Times, November 18, 2005; Straits Times, November 21, 2005. 
43 http://www.whitehouse.gov/inaugural/index.html 
44 http://www.whitehouse.gov/news/releases/2005/05/print/20050510-2html 
45 http://www.state.gov/p/eur/rls/fs/66166.html 
46 http://www.state.gov/g/drl/rls/57669.htm 
47 http://www.kremlin.ru/eng/text/speeches/2007/04/26/1209_type70029 
48 Bryon MacWilliams, ‘Russian Lawmakers Attack American Charities,’ Chronicle of Philanthropy, May 
7, 2007.      
49 The Nashi manifesto is set forth at http:www.nashi.su 
50 Michael Schwirtz, ‘Russia’s Political Youths,’ Demokratizatsiya, (Winter 2007), 81. 
51 C.J. Chivers, ‘Russia Aims to Cut Vote Observers,’ International Herald Tribune, October 25, 2007. 
52 See ‘Madeleine Albright’s People are Indeed Working with Kasyanov,’ Nezavisimaya Gazeta, July 20, 
2006, in WNC 20060720; Carl Schreck, ‘Kasyanov, US NGO Deny Teaming Up for “08” Vote,’ Moscow 
Times, July 25, 2006. 
53 http://news.bbc.co.uk, November 21, 2007. A video of Putin’s speech can be found at 
http://www.youtube.com/watch?v=I0xsHXa65jQ  For a discussion of Putin’s choice of vocabulary (i.e. the 

 19

http://web.lexis-nexis.com/
http://www/ise,bassu=china.org.cn
http://www.whitehouse.govt/inaugural/index.html
http://www.whitehouse.gov/news/releases/2005/05/print/20050510-2html
http://www.state.gov/p/eur/rls/fs/66166.html
http://news.bbc.co.uk/
http://www.youtube.com/watch?v=I0xsHXa65jQ


                                                                                                                                                 
use of the criminal slang shakalyat’ [to scavenge like jackals]), see Michael Bohm, ‘The Jackals 
Scavenging Among Us,’ Moscow Times, December 14, 2007, 8. 
54 ‘Whither China: From Membership to Responsibility,’ Remarks to the National Committee on US-China 
Relations, September 21, 2005 at http://www.ncusr.org 
55 Liu Yueh-shan, ‘Scholar: CPC Cautiously Guards Against “Color Revolution”,’ Wen Wei Po, May 29, 
2005 in WNC 20050528. 
56 Willy Wo-Lap Lam, ‘Zhang Dejiang Has Got Deng Xiaoping Theory Muddled Up,’ Ming Pao, 
November 8, 2005 in WNC 20051108. 
57 BBC Worldwide Monitoring, August 4, 2006. 
58 ‘Chen Kaizhi Points Out Some People Establish Contacts with Taiwan, Britain, and the United States: 
Hong Kong’s Reactionary Forces Trying to Create Chaos in China,’ Ming Pao, March 5, 2006 in WNC 
20060305. 
59 Suverenitet—eto politicheskii sinonim konkurentosposobnosti [sovereignty—this is the political 
synonym of competitiveness] at http://www.edinros.ru/primt.html?id=111148. 
60 A number of these attempts can be accessed on the internet site of United Russia at 
http://www.edinros.ru. 
61 See, for example, Putin’s interview with Time Magazine, December 19, 2007, and the transcript of his 
Yearly Large Press Conference, February 14, 2008 at http://www.kremlin.ru/eng/text/speeches. 
62 The Federal Law on the establishment of the Public Chamber is available at 
http://www.rg.ru/printable/2005/04/07/obshestv-palata-dok.html 
63 Itar Tass Weekly News, East View, 2005-08-03. 
64  Itar Tass, November 26, 2007. Further information about the Public Chamber is available at its web site 
at http://www.oprf.ru 
65 In 2006, the Public Chamber selected the recipients for state funding for NGOs; in 2007 procedures were 
changed somewhat to involve selected NGO representatives participating in the selection process. 
66 ‘Nekommercheskie organizatsii nachinayut osvoenie byudzheta’ [Noncommerical organzations begin to 
master the budget], Kommersant, July 8, 2007. 
67 See, for example, Dmitri Medvedev’s remarks in the Moscow Times, January 25, 2008. 
68 Annual Large Press Conference, February 14, 2008 at http://www.kremlin.ru/eng/text/speeches. 
69 Deng Xiaoping, Selected Works of Deng Xiaoping, Vol. III (Beijing: Foreign Languages Press, 1994), 
302. 
70 ‘An Open Letter to the 17th Party Congress,’ Boxun News Network WWW-text, October 18, 2007 in 
World News Connection 20071018.  The “Three Represents” referred to the development of the advanced 
productive forces, of Chinese culture, and of the fundamental interests of the overwhelming majority of the 
Chinese people.  
71 ‘White Paper on China’s Political Party System,’ at http://www.10thnpc.org.cn 
72 For a discussion of the Chinese conception of civil society and its variant translations, see Qiusha Ma, 
Non-Governmental Organizations in Contemporary China: Paving the Way to Civil Society? (New York: 
Routledge, 2005), 18-22. For an example of Chinese endorsement of civil society as a construct, see ‘Full 
Text of Joint Statement of 10th China-EU Summit,’ BBC Worldwide Monitoring, December 3, 2007.  
73 Tong Saich, ‘Negotiating the State: The Development of Social Organizations in China,’ China 
Quarterly, No. 161 (March 2000), 128. 
74 ‘Full Text: Report on the Work of the Government,’ March 19, 2008 at 
http://www.english.people.com.cn 
75 In 2005, Chinese official statistics reported 87,000 ‘mass incidents’ compared to 58,000 in 2003. Agence 
France Presse, January 8, 2007. 
76 China’s left-wing critiques include conservative cadres within the CCP, and the so-called ‘new left’ 
intellectuals, who are typically operate outside of the boundaries of the Party, but are critical of what they 
perceive as the neo-liberal policies of the current Chinese leaders. For an expanded discussion, see Joseph 
Fewsmith, China Since Tiananmen: The Politics of Transition ( New York: Cambridge University Press, 
2001), chapter four.  
77 Economy, The River Runs Black, 189.  
78Zhao Liqing ‘Ruhe kandai zai zhongguode waiguo feizhengfu zuzhi’ [how to regard foreign NGOs in 
China], Xuixi shibao, August 23, 2006, at http://www.chinaelections.org. Zhao also noted the potential 

 20

http://www.edinros.ru/
http://www.oprf.ru/
http://www.10thnpc.org.cn/
http://www.english.people.com.cn/
http://www.chinaelections.org/


                                                                                                                                                 
negative impact of NGOs, the threat they posed to state security and societal stability, while concluding 
that for the present, their positive contributions outweighed the negative. 
79 Russia ranked 33rd with a globalization index of 69.82 compared with China’s ranking of 43 with a 
globalization index of 64.56 on the 2008 KOF Index of Globalization. KOF Swiss Economic Institute, 
Press Release, January 8, 2008.  
80 The full text of this document, The Building of Political Democracy in China, is available at 
http://www.chinadaily.com.cn/english/doc/2005-10/19/content_486206.htm 
81 Wen Wei Po, May 29, 2005 in WNC 20050528. 
82‘ Rossiyane zhdut “tsevtnuyu revolyutsiyu”’ [Russians expect a color revolution], at 
http://www.gazeta.ru/print/2005/07/15oa_164086.shtml 
83 Peter Rutland makes this same argument in ‘Misha One Percent,’ Moscow Times, February 1, 2008. 
84 Francis Fukuyama, ‘The End of History,’ The National Interest (Summer 1989), 3-18. 
85 Bruce Dickson, Red Capitalists in China: The Party, Private Entrepreneurs, and Prospects for Political 
Change (New York: Cambridge University Press, 2003), 17. 

 21

http://www.chinadaily.com.cn/english/doc/2005-10/19/content_486206.htm

